Autodesk and Alias
Autodesk and Alias
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
3D Studio Max
 
Maya
 
Photoshop
 
Tutoriálok
Tutoriálok : Az üveg

Az üveg

  2006.08.26. 14:33

Minden 3D-s szoftverben az egyik legérdekesebb dolog az üveg anyag készítése. Most konkrétan 3D Studio MAX-ban fogunk ilyen anyagot készíteni. Eléggé számításigényes lesz, úgyhogy készülj fel a hosszú várakozási időkre a próbarendereknél. Egy üve...

Szerző: K. Gábor

Az üveg

 Minden 3D-s szoftverben az egyik legérdekesebb dolog az üveg anyag készítése. Most konkrétan 3D Studio MAX-ban fogunk ilyen anyagot készíteni. Eléggé számításigényes lesz, úgyhogy készülj fel a hosszú várakozási időkre a próbarendereknél. Egy üvegnél nemcsak az anyag fontos, hanem az objektum geometriája és a megvilágítás is. Az objektumnak kell vastagság is, máskülönben az üveg nem fog természetesnek tűnni. Nem lesz külső plugin-re szükség, csak a MAX beépített Raytrace anyagára.

A környezet

Először is készíteni kell valamilyen tárgyat, amire rá lehet adni ezt az üveg anyagot. Továbbá kell valami talaj és háttér is, amit tükrözni és "törni" fog az üvegünk, és pár darab fényforrás, ami szép csillanásokat eredményez tárgyunk felszínén. Kezdjük az alapobjektummal. Az egyszerűség kedvéért legyen egy füles (kevertes :-)) pohár. Rajzold meg a keresztmetszetet valahogy így:

Ha kész van, akkor bökj rá a Modify/Lathe gombra. Ez szépen körbecsavarja a metszetet a megadott tengely mentén. Ha esetleg nem egy pohár alakot kapnál, akkor próbálkozz az alábbiak nyomogatásával:

Ezekkel a körbeforgatás helyét határozhatjuk meg a metszeten (minimumnál, közepén, vagy pedig a metszet "legkilógóbb" részénél).

Elvileg a Center-nek kellene a megfelelő eredményt adnia, ami itt lent látható. Ha túl szögletes a széle, a Segments értékét növelheted, de csak módjával, mert ha túl nagy, jelentősen lassíthatja a szerkesztést és a renderelést.

Ha nagyjából ilyen az alak, következik a pohár füle. Ezt a Loft segítségével fogjuk véghezvinni. Ennek érdekében rajzold meg a fül vonalát és keresztmetszetét.

Jelöld ki a vonalat, majd a Create/Loft Object/Loft gombot nyomd meg. Ezután bökj a Get Shape-re. Látszólag nem történik semmi, de a kör szépen végigfut a vonalon. Ha látni is akarsz valamit minden nézetben, akkor a Skin Parameters alatt pipáld ki a Skin-t. Na, az objektumunk kész van, már csak a környezetét kell beállítani. Ehhez készíts egy Box-ot a bögre alá, majd a bögre mögé néhány tetszőleges objektumot (csakhogy teszteljük a tükröződéseket). A Box-ra adj mondjuk sakkmintás anyagot.

A fények és a kamera

A fények nagyon fontosak a jelenetben. Szükség lesz egy erősebb és egy-két gyengébb Spot Light-ra, ezeken kívül néhány Omni Light-ra. Az Omni Light-(ok)nál az Affect Diffuse-t kapcsold ki, az Affect Specular maradjon, hogy szép fényfoltok legyenek a poháron. A Tools/Place Highlight menüpont alatt az Omni-k elhelyezéséhez nagy segítséget kapunk: oda kell bökni, ahol a csillanást látni akarod, és ennek megfelelően helyezi el a program a fényt. Az én beállításaim:

Az anyag

Menj a Material Editor-ba. Ott állítsd be azokat az értékeket, ami az ábrán látható. A Metal shading a legelőnyösebb most, a 2-Sided legyen bekapcsolva, így sokkal természetesebb az üveg. A Diffuse Color-nak sötétnek kell lenni, a teljesen fekete (0,0,0 RGB) teljesen átlátszó üveget eredményez. Fontos, hogy az Opacity maradjon 100%.
    Az üveganyag legfontosabb része a Refraction Map. Erre a MAX 2 eredeti Raytrace map-jét kell adni. A renderelési idő szempontjából nagyon fontos a Maximum Depth (ez a Raytrace map Global Parameters gombjánál van). Minél magasabb ez az érték, annál több időbe kerül a számolás, de túlságosan nem érdemes levenni, mert erősen csökken a képminőség.
    A Raytrace map hatását az anyagban itt állíthatod, ez határozza meg, hogy mennyire legyen átlátszó az anyag (60-95% körül jó):

Még egy fontos beállítás a RayTrace IOR (ez a fénytörés indexe, ez az érték határozza meg, hogy mennyi fény törjön meg, mikor keresztül megy az üvegen). Általában 1.6 és 2 között szokott lenni ez az érték .

A tesztrendereléseket az Anti-alias kikapcsolásával végezd, akkor gyorsabb (Rendering Preferences). Amikor így csinálod a renderelést, észreveheted, hogy egyes pixelek egymás mellett igen élesen elkülönülnek egymástól a széleken. Mindez az Anti-alias kikapcsolása miatt van, amit természetesen a végső rendereléskor jobb, ha bekapcsolsz. Ha az üveg felszínén akarsz szépíteni, az anyagbeállításoknál kapcsold be a SuperSample-t (persze a render idő növekszik, dehát az üveg már csak ilyen).

Végül néhány szó az üvegről

Az üveg nagyon megtöri a fényt, de ugyanakkor tükröz is. Ezért beállíthatsz a Reflection Map-hez is egy Raytrace-t (így iszonyatosan megnő a renderelési idő), vagy egy Reflect/Refract-ot.

Nos, ezek voltak az üveganyag (egyik lehetséges) alapelvei. Természetesen érdemes minél többféle paraméterváltoztatással kísérletezgetni. Kellemes üvegezést!

Egy kicsit módosított változat:

Forrásfile:
pohar.zip (11 KB)

K. Gábor
kgsolo2@freemail.hu
3d.sns.hu

 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Látogatotság
Indulás: 2006-08-26
 
Szavazz!!!
Az oldal
Milyen lett az oldal?

Király
Közepes
Elmegy
Szar
Többet ilyet ne
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?