Autodesk and Alias
Autodesk and Alias
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
3D Studio Max
 
Maya
 
Photoshop
 
Tutoriálok
Tutoriálok : Animálás csontokkal

Animálás csontokkal

  2006.08.26. 14:31

Zoli írásából néhány egyszerű box mozgatásával bemutatva elsajátíthatjuk a 3ds max-ben található csont (bone) alapú animációt.

Hierarchiai kapcsolatban lévő objektumok irányítása csontokkal

Csontokat használhatunk objektumok, objektum csoportok mozgatására. Plugin-ekkel lehetőségünk van a csontokkal az objektumokat alkotó pontjait is módosítani. Ilyen plugin például a Bones Pro. A Character Studio is csontok alapján vezérli az objektumokat. A csontokat a Create\Systems\Standard -ban találjuk. A Bones-ra kattintva a Bone Parameters redőny előugrik, amiben az IK -val (Inverse Kinematics) kapcsolatos dolgokat lehet beállítani. Az objektumok irányításakor figyelembe kell venni az objektumok Pivot pontjait, amik az objektumok forgástengelyét határozzák meg. Ezt a forgástengelyt a Hierarchy panelen tudjuk módosítani. Amennyiben azt szeretnénk, hogy a forgástengely az objektum szélén legyen, de azt nem módosítjuk, akkor a hierarchiai rendszer úgyanúgy működik csak az objektum fog rendellenesen mozogni, vagyis a forgásnak a szöge ugyanakkora lesz csak a forgástengely lesz az objektum középpontjában.

A példában a csontok használatát box-okon mutatom be:
Hozzunk létre egy Box-ot az ábra alapján. Módosítsuk a box Pivot ponját úgy, hogy a box egyik széléhez helyezzük el azt. Kattintsunk a Hierarchy panelre és ott válasszuk ki az Affect Pivot Only-t. Az Affect Pivot Only-ra kattintva mozgassuk el az ábrán szemléltetett helyre a Pivot pontot. Készítsünk két másolatot a box-okról, amiknek a Pivot pontjai úgyanúgy fognak elhelyezkedni. Hozzunk létre csontokat, amikkel ezt a 3 box-ot irányítani fogjuk. A csontokat a mellékelt ábra szerint helyezzük el, vagyis a csomópontok kb. az objektumok Pivot pontjaira essenek. Amennyiben bekapcsolva hagytuk a Create End Effector-t, akkor az utolsó lerakott csontnál egy End Effector-t is elhelyez. Ennek egy kis kék kereszt a jele. Az End Effector-t utólagosan törölni vagy hozzáadni a Motion panelen lehet, kiválasztva a csontot amiről el szeretnénk távolítani, vagy amihez hozzá szeretnénk adatni. Ezt a két funkciót az End Effectors-nál találjuk, ami a Create és a Delete. Természetesen ha már van End Effector-unk akkor csak a Delete gomb az aktív, ha pedig még nincs End Effector-unk akkor csak a Create aktív.

A Select and Link segítségével kapcsoljuk össze a box-okat az ábra szerint. A Box01 legyen a szülőobjektum és Box02 annak a gyermeke és a Box03 pedig a Box02 gyermeke.

Majd minden egyes csontot linkeljünk hozzá, a szerkesztőfelületen alatta lévő objektumhoz. Ekkor a csontok csomópontjait összekötő szakaszok eltűnnek.

Végeztünk is a csontok működéséhez szükséges főbb beállításokkkal. A csontok csak úgy működnek, ha az Inverse Kinematics on/off toggle-t bekapcsoljuk. Amennyiben nem aktiváljuk az IK-t, akkor a csontok mozgatása nincs hatással az objektumokra. Bekapcsolásakor a Move-val mozgathatjuk a csontokat. A beállításokat folytathatjuk a csontok elfordulásának korlátozásával, letiltásával. A korlátozásokat a Hierarchy panelen tudjuk elvégezni az IK alatt.

Forrásfile:
bone.zip (11 KB)

Animáció:
bone.avi (154 KB)

Zoli
zole@arrabonet.gyor.hu
3d.sns.hu

 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Látogatotság
Indulás: 2006-08-26
 
Szavazz!!!
Az oldal
Milyen lett az oldal?

Király
Közepes
Elmegy
Szar
Többet ilyet ne
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?