Autodesk and Alias
Autodesk and Alias
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
3D Studio Max
 
Maya
 
Photoshop
 
Tutoriálok
Tutoriálok : Növény növekedésének modellezése

Növény növekedésének modellezése

world3d.hu  2006.08.26. 14:27

A gyökérnövekedés szimulálására szerencsére a Maxben vannak beépített eszközök. Ez az eszköz egy PathDeform nevű módosító.

Készült: 2004. február 19.
Szerző: Neuwirth István

Szerző: Neuwirth István

 

Növény növekedésének modellezése külön plug-in nélkül

A tutorialhoz ihletet egy Warcraft III-as videó adott. Ebben egy fa növesztett új gyökereket. A gyökérnövekedés szimulálására szerencsére a Maxben vannak beépített eszközök. Ráadásul nem szükséges hozzá Max6, már a Max4-ben is megtalálható (lehet, hogy még korábbi verziókban is). Ez az eszköz egy PathDeform nevű módosító.

Kezdjünk hozzá: a gyökér növekedése során az történik, hogy egy növekvő főágról kisebbek ágaznak le. Először is készítsük el a gyökér ágrajzát (ami a végső állapotot mutatja) Line (vonal) objektumokból. A főághoz és minden mellékágához külön rakjunk le egyet-egyet. A vonalakat nem kell összekapcsolni, csupán arra kell ügyelnünk, hogy a mellékágak vonalainak kezdőpontjai a fővonal közvetlen közelébe kerüljenek (1. Ábra). Az én verziómban a főághoz két mellékág tartozik, amely közül az egyik is rendelkezik mellékággal.


1. ábra

A gyökerek Cone (kúp) objektumok lesznek. Rakjunk le egyet, mégpedig olyan méretekkel, amivel a főág fog kezdetben rendelkezni (a fővonalhoz képest megfelelően rövid és nem túl vastag). A fent említett módosított adjuk az objektumhoz (*PathDeform). Először röviden írok a módosítóról, majd visszatérek a gyökerekhez:

A módosító paramétereit a 2. Ábra mutatja. Azért fontos jelen esetben a csillaggal jelölt módosítót használni, mert ez a PathDeform módosító World Space típusa, amelyen a Move to Path (objektum mozgatása az útvonalhoz) gombbal lehetőségünk lesz az adott kúpot a megfelelő helyre mozgatni (magyarul pár felesleges mozgatást és forgatást megspórolhatunk). Található még egy Pick Path nevű gomb, amivel az útvonalat jelölhetjük ki az objektum számára. A Percent értéke azt mutatja meg, hogy az objektumot a kijelölt útvonal hány százalékáig mozdítjuk el (az objektum eközben az útvonalnak megfelelően torzul is). A Stretch egy útvonal irányú torzítást eredményez; ha a Percent nulla és csak ez változik, annak eredménye lesz az, hogy az adott objektum az útvonal elején marad és „végignövi” az útvonalat. (Ezt nem sikerült igazán értelmesen leírnom, tessék kipróbálni.) A Rotation paraméter az objektumot forgatja el az útvonal kezdőpontjának irányára merőlegesen. A Twist paraméterrel az objektum mozgás vagy „növekedés” közben még csavarodik is. A Path Deform Axis résszel nem kell foglalkoznunk (alapértelmezetten Z), ha a Perspective nézőtérben rakjuk le a kúpot.

A gyökerekhez visszatérve: minden gyökérhez először rakjunk le egy kúp objektumot, a paramétereit állítsuk be a nekünk tetszőre, adjuk hozzá a *PathDeform módosítót, jelöljük ki a kúphoz tartozó vonalat (Pick Path) és végül kattintsunk a Move to Path gombra. Ha ez mindegyiknél megvan, jöhet az animáció. (3. Ábra)


3.ábra

Először a gyökér legmagasabb rendű ágát animáljuk, majd így tovább a kisebbekre (a gyökerek végül is hierarchiát alkotnak, a nagyobbakból nőnek ki a kisebbek, abból a még kisebbek és így tovább egy adott szintig). A gyökérnövekedés áll a hosszirányú megnyúlásból és a vastagodásból. A megnyúlásnál a Stretch értékét animáljuk 1.0-tól addig, amíg a gyökér végig nem növi az útvonalat. Ezután jön a gyökér vastagodása: főgyökérnél, amikor a Stretch még 1.0, a kúp átmérője tetszőleges (nem túl vastag) lehet. Amikor a Stretch  eléri a maximumát, a kúp átmérője is legyen maximum. Ezt játsszuk el a mellékgyökerekre is, azzal a különbséggel, hogy ott a kezdeti átmérő legyen 0. A mellékgyökerekhez tartozó paramétereket akkor kezdjük el animálni, amikor a főgyökér oda elér (és valamivel túlmegy rajta). A Twist paraméternek adjunk meg például 360-at (a gyökér hosszától függően akármit, de animálni nem szükséges). A paraméterek animációjánál néha nem árt pontosítani (például Trackview; igaz lehet eredetileg is benne csinálni).

Az animáció már kész van, de a textúrázatlan gyökerek így nem néznek valami élethűen: a gyökerekhez készítsünk anyagokat, amelyekhez Diffuse Map-ként, Bump Map-ként és esetleg Displacement Map-ként tartozik egy kép. Itt is szükséges lehet animálni, mégpedig a bitképhez tartozó V Tiling (a textúrát egy irányban ’V Tiling’ értékszer megtöbbszörözi) értékét. Ennek a paraméternek az animációja álljon összhangban az anyaghoz tartozó kúp (gyökér) paramétereinek animációjával.

A módszert lehet bonyolultabb animációkhoz is használni, igaz ekkor érdemesebb írni hozzá egy scriptet, ami legenerálja a megfelelően kusza gyökérzetet (nem igazán értek a scripteléshez, de majd egyszer megpróbálok valami működőt összehozni). A gyökerek természetesen térben is kanyaroghatnak. Van a PathDeform-mal rokon módosító, mégpedig a SurfDeform, legközelebb ezt mutatom be. 

Neuwirth István
neuwi@ffg.sulinet.hu

 

Szerző: Neuwirth István

 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Látogatotság
Indulás: 2006-08-26
 
Szavazz!!!
Az oldal
Milyen lett az oldal?

Király
Közepes
Elmegy
Szar
Többet ilyet ne
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?