A Maya egy felskategris 3D-s (3 dimenzis) grafikai szoftvercsomag az Alias-tl (jelenleg az Autodesk Media & Entertainment tulajdonban van) amelyet fknt a filmes s televzis iparban hasznlnak, valamint szmtgpes s videojtkok ksztsnl. Az Autodesk 2005 oktberben tett szert a programra, megvsrolva az Alias Systems Corporation-t.
A Maya egy olyan szoftver, ami kpeket s animcikat hoz ltre az alapjn, amit a felhasznl egy virtulis 3D munkaterleten elllt, virtulis fnyforrsok ltal megvilgtva, virtulis kamerkkal fnykpezve.
A Maya a 3D vilga elssorban kezdk szmra kszlt, de sok rsze a kzphalad Maya felhasznlknak is hasznos lehet. A Maya egy sszetett programcsomag, s esetenknt mg a tapasztaltabb animtorok is tallhatnak felfedezetlen terleteket a szoftverben. A Maya gondos tervezs eredmnyekppen szletett s felptse nagyon kvetkezetes, ezrt azt tapasztaljuk majd, hogy minl tbbet tudunk meg a Mayrl, annl egyszerbb lesz mg jobban megtanulni a hasznlatt. Az egsz konzisztens s logikus, gyhogy nem kell a kivtelek folyamatos memorizlsval bajldni.
ttekints
A „Maya” nv szanszkrit eredet, eredetileg illzit jelent. Itt pedig egy fleg filmes krkben hasznlt, integrlt kereskedelmi 3D grafikai programcsomag rtend alatta, amely az Alias PowerAnimator-bl fejldtt ki. Kt f vltozatban kaphat, az egyik a Maya Complete (amely a kisebb csomag), a msik pedig a Maya Unlimited. Az utbbi jelenleg azonos rszinten van a tbbi kereskedelmi 3D programmal, de rgebben jelentsen drgbb volt. A Maya Personal Learning Edition (PLE) egy otthoni hasznlatra sznt tanulverzi, amely ingyenesen elrhet (cserben a Maya PLE-vel renderelt kpekben egy vzjel van).
A Maya-t az Alias fejlesztette ki, elrhet Microsoft Windows, Linux, IRIX, s Mac OS X opercis rendszerek al. A legutols verzi a 7.0-s, amelyet 2005-ben adtak ki. A 6.5 volt az utols olyan verzi, amely tmogatta az IRIX opercis rendszert, a platform utbbi vekbeli cskken npszersge miatt. Mikor az Autodesk felvsrolta az Alias-t 2005 oktberben, megllapods szletett hogy az Autodesk folytatja a Maya termkvonalt (prhuzamosan a sajt 3D Studio Max szoftvervel).
A Maya legfontosabb tulajdonsga a nyitottsga a harmadik fl ltal ksztett szoftverek (kiegsztk, plug-in-ek) irnt, amelyek segtsgvel teljesen talakthat a Maya kinzete, s csak a Maya kernelt hasznlva egy teljesen testre szabott vltozata jhet ltre a programnak. Eltekintve a hatkonysgtl s rugalmassgtl, ez teszi a Mayt vonzv a nagy filmstdik szmra, amelyek ltalban nagy mennyisg sajt fejleszts kiegsztt ksztenek s hasznlnak a munkjuk sorn (az elrhet SDK segtsgvel).
A Maya ezenkvl tartalmaz egy hatkony, futsidben fordtd platform-fggetlen szkriptnyelvet, amelyet Maya Embedded Language-nek (Maya Begyazott Nyelv, rviden MEL) hvnak, s amely hasonl a Tcl-hez. A MEL nem csak egy egyszer szkriptnyelv, hanem a Maya beptett funkciit, megjelenst is mdosthatjuk vele (a Maya kezelfelletnek s eszkzeinek nagy rsze is ezen a nyelven rdott). Ezenfell a felhasznli mveletek megvalsthatak s rgzthetek MEL szkriptknt, ami megtekinthet vagy rdobhat az eszkztrra makrknt. Ez lehetv teszi az animtoroknak hogy C vagy C++ ismeret nlkl is vltoztassanak a Maya mkdsn, adjanak hozz funkcikat, de ez a lehetsg termszetesen adott az SDK hasznlatval is.
A projektfjlok, belertve az sszes geometrit s animcis adatot MEL mveletek sorozataknt troldnak, amelyek opcionlisan elmenthetek „ember ltal is rtelmezhet” fjlknt (.ma, Maya ASCII). Ezek a fjlok brmely szvegszerkesztvel mdosthatak a Maytl fggetlenl, ami nagy rugalmassgot jelent kls programok hasznlata esetn. A fjlokat gy is mdostani lehet, hogy a Maya korbbi verzii is kpesek legyenek megnyitni
Fbb tulajdonsgok
- hasznos eszkzk objektumok ltrehozshoz polygon, nurbs, vagy subdivision modellezsi technikt alkalmazva, s a jelenlegi verziban a klnbz geometriai formtumban lv objektumokat konvertlni lehet egyms kztt
- rszecske effektek szimulcija (hatkony eszkz vzcseppek, fst, stb. ksztshez)
- valsgh folyadk szimulci (fst, tz, felhk s robbansok ksztshez, a Maya 4.5-s verzijtl elrhet)
- inverz kinematika (pldul az emberi vgtagok valsgh mozgatshoz)
- ruha szimulci (ruhzat s textilek mozgsnak szimulcija egy animlt karakteren)
- PaintEffects, segtsgvel 2D festeszkzk segtsgvel gyorsan kszthetek szp 3D krnyezetek, a beptett knyvtrak sokfle ft, fflt s egyb nvnyzetet tartalmaznak, amelyek festhetek, s sz szerint „kinnek” egy objektum felletbl (alkalmas mg volumetrikus effektusokhoz, pldul kdhz, fsthz)
- Maya szr (rvid haj s szrzet, llati prm ltrehozshoz)
- Maya haj, realisztikus haj szimullshoz grbk s PaintEffects hasznlatval
- fizikai effektek (pldul objektumok tkzsnek, deformldsnak szimulcija)
- a szmtgpes grafika (CG) hozzigaztsa vals film egy jelenethez a Maya Live segtsgvel
- beptett mental ray renderel
- teljesen tszabhat kezelfellet
- Maya Hotbox, ami rengeteg funkci gyors elrst teszi lehetv (egy nagy men, amely az egrkurzort veszi krbe, brhol megjelenthet a szkz billenty lenyomsval)
Az eddigi verzik
7.0: 2005. augusztus 6.5: 2005. janur 6.0: 2004. mjus 5.0: 2003. mjus 4.5: 2002. jlius 4.0: 2001. jnius 3.0: 2000. februr 2.5: 1999. november 2.0: 1999. jnius 1.5: 1998. oktber 1.0: 1998. februr
Kiads eltti trtnet
A Maya hrom szoftver termkvonal sszegyrsbl jtt ltre, ezek a kaliforniai Wavefront „The Advanced Visualizer”, a francia Thomson Digital Image (TDI) „Explore” s a kanadai Alias „Power Animator” programjai. 1993-ban a Wavefront felvsrolta a TDI-t, 1995-ben pedig a Silicon Graphics Incorporated (SGI) megvsrolta az Alias-t s a Wavefront-ot (a Microsoft nyomsra, mivel az a Softimage-et szerezte meg a megelz vben). Az SGI egyetlen vllalatt olvasztotta ssze ket, amely egy komplett csomagot knlt a kt cg termkt egyestve. Az felvsrlsa eltt a TDI „Explore” volt a legnpszerbb 3D animcis program Eurpban (olyan filmekben hasznltk, mint az Elveszett gyerekek vrosa «City of Lost Children»). A Wavefront TAV programja tudsok s kutatk kreiben volt npszer, tudomnyos vizualizcira hasznltk (de pldul az Arnold Schwarzenegger fszereplsvel kzlt „Vgkpp eltrlni” «Eraser» cm film „X-Ray Vision” jelenetben is alkalmaztk). A Power Animator pedig fknt a filmiparban volt hasznlatos, pldul a Mlysg titka (The Abyss) s a Termintor 2: Az tlet napja (Terminator 2: Judgment Day) filmekben. Mikor az SGI bejelentette a fzit, a „figyeljk a repked szikrkat” szavakat hasznltk, rzkeltetve a hzassg jelentsgt s a benne rejl humort, tekintetbe vve az Alias s a Wavefront nacionalizmust, s az addigi vetlkedsket. A ltrejtt vllalat neve Alias|Wavefront lett, amely nagy vrakozs utn, a fzit kveten kt vvel jelentette meg a Maya-t.
Az Alias s a Wavefront egyarnt a kvetkez genercis szoftverkn dolgoztak a fzi idejn. Az Alias a Macintosh-ra kszl „Alias Sketch!”-et ksztette, amelyet tportolt SGI platformra s jelentsen fejlesztette a kpessgeit. A projekt kdneve „Maya” volt. Az els jelenet, amelyet a Maya hasznlatval animltak, a Disney Aladdinjban szerepl barlangbejrat volt. Hossz trgyalsok utn gy dntttek, hogy a kzs program tveszi a Maya architektrjt, amelyet sszeolvasztanak a Wavefront kdjval.
A fejleszts kezdeti napjaiban a Maya Tcl-t hasznlt szkriptnyelvknt. A Maya fejlesztse sorn vita volt, hogy Tcl-t, Perl-t vagy Sophia-t hasznljanak, de a gyorsasga miatt vgl a Sophia-t vlasztottk. De miutn a hibakezelst is beptettk, az is ugyanolyan lass lett.
A Maya 1998-as megjelensekor az Alias|Wavefront megszntette az sszes elz animcis termkvonalt, belertve az Alias Power Animator-t, arra buzdtva a vsrlkat, hogy vltsanak a Maya hasznlatra
Knyvek
- Jim Lammers & Lee Gooding: Maya – a 3D vilga (magyar vltozat). 2005, Perfact-Pro Kft, ISBN 9632108108
A Maya a 3D vilga ngy rszbl ll. Az I. rsz, a Gyors bevezets a Mayba a Maya hasznlatnak s a 3D-s animcik ltrehozsnak alapjait mutatja be. A Maya eltt: bevezets cm 1. fejezet azoknak nyjt segtsget, akiknek hinyossgaik vannak ezen terleteken. A fejezet azon emberek szmra szl, akik tartanak a szmtgptl, vagy akik az iskolban nem tanultak kpzmvszetet, vagy azta sem tallkoztak vele. Az Ismerkeds a Mayval cm 2. s A Maya kezelse cm 3. fejezetek a Maya naviglsnak s kezelsnek alapjaival ismertetnek meg, hogy elkezdhessnk 3D-s jelenetet ltrehozni. A Belevgunk: az els animcink cm 4. fejezet egy gyakorlatba srti a modellezs, textrzs, animls s renderels lpseit, gy nyjtva ttekintst a teljes folyamatrl.
A knyv projektjeihez szksges fjlokon tl a msik CD 14 rnyi mozgkpet tartalmaz, amelyben profi felhasznl mutatja be az egyes gyakorlatokat. Lpsenknti utastsokat tallsz mind a knyvben, mind a CD-n.
Az Autodesk Maya csaldnak hrom tagja van:
Autodesk Maya Unlimited Hozzon ltre lenygz digitlis kpeket, filmeket, vizulis effektusokat. Az Autodesk Maya szoftver legutbbi verzija tartalmazza az Autodesk Maya Complete sszes funkcijt, s mindemellett olyan tovbbi, piacvezet jtsokat is nyjt – pldul Autodesk Maya Fluid Effects, Autodesk Maya Cloth, Autodesk Maya Hair, Autodesk Maya Fur s Autodesk Maya Live – melyek segtsgvel a mvszek s animciksztk lenygz digitlis anyagokat hozhatnak ltre.
Autodesk Maya Complete Tegye 3D projektjei minsgt kimagaslv. Az Autodesk Maya Complete egyetlen munkafolyamatt integrlja a vilg legkivlbb modellez, animcis, vizulis effektus kszt s legfejlettebb kpgenerl technolgiit. Ez a vilg legtfogbb 3D szoftvere, amellyel nagy mret adathalmazok kezelhetk, s professzionlis minsg grafikk hozhatk ltre PC- s grafikai munkallomsokhoz.
Autodesk Maya Personal Learning Edition Fedezze fel az Autodesk Maya Complete szoftver legutbbi verzijt. Ez a specilisan egyni tanulshoz kifejlesztett verzi ingyenes elrhetsget biztost az Autodesk Maya szoftverhez, nem kereskedelmi cl hasznlat esetn. 3D grafikt s animcit tanul dikok, ipari szakemberek, valamint a szmtgpes grafika vilgt megismerni kvnk lehetsget kapnak arra, hogy megismerjk s hasznljk az Autodesk Maya Complete szoftvert, s gyakorlatot szerezzenek.
|