Autodesk and Alias
Autodesk and Alias
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
3D Studio Max
 
Maya
 
Photoshop
 

A Mayarl

A Maya egy felskategris 3D-s (3 dimenzis) grafikai szoftvercsomag az Alias-tl (jelenleg az Autodesk Media & Entertainment tulajdonban van) amelyet fknt a filmes s televzis iparban hasznlnak, valamint szmtgpes s videojtkok ksztsnl. Az Autodesk 2005 oktberben tett szert a programra, megvsrolva az Alias Systems Corporation-t.

A Maya egy olyan szoftver, ami kpeket s animcikat hoz ltre az alapjn, amit a felhasznl egy virtulis 3D munkaterleten elllt, virtulis fnyforrsok ltal megvilgtva, virtulis kamerkkal fnykpezve.

A Maya a 3D vilga elssorban kezdk szmra kszlt, de sok rsze a kzphalad Maya felhasznlknak is hasznos lehet. A Maya egy sszetett programcsomag, s esetenknt mg a tapasztaltabb animtorok is tallhatnak felfedezetlen terleteket a szoftverben. A Maya gondos tervezs eredmnyekppen szletett s felptse nagyon kvetkezetes, ezrt azt tapasztaljuk majd, hogy minl tbbet tudunk meg a Mayrl, annl egyszerbb lesz mg jobban megtanulni a hasznlatt. Az egsz konzisztens s logikus, gyhogy nem kell a kivtelek folyamatos memorizlsval bajldni.

ttekints

A „Maya” nv szanszkrit eredet, eredetileg illzit jelent. Itt pedig egy fleg filmes krkben hasznlt, integrlt kereskedelmi 3D grafikai programcsomag rtend alatta, amely az Alias PowerAnimator-bl fejldtt ki. Kt f vltozatban kaphat, az egyik a Maya Complete (amely a kisebb csomag), a msik pedig a Maya Unlimited. Az utbbi jelenleg azonos rszinten van a tbbi kereskedelmi 3D programmal, de rgebben jelentsen drgbb volt. A Maya Personal Learning Edition (PLE) egy otthoni hasznlatra sznt tanulverzi, amely ingyenesen elrhet (cserben a Maya PLE-vel renderelt kpekben egy vzjel van).

A Maya-t az Alias fejlesztette ki, elrhet Microsoft Windows, Linux, IRIX, s Mac OS X opercis rendszerek al. A legutols verzi a 7.0-s, amelyet 2005-ben adtak ki. A 6.5 volt az utols olyan verzi, amely tmogatta az IRIX opercis rendszert, a platform utbbi vekbeli cskken npszersge miatt. Mikor az Autodesk felvsrolta az Alias-t 2005 oktberben, megllapods szletett hogy az Autodesk folytatja a Maya termkvonalt (prhuzamosan a sajt 3D Studio Max szoftvervel).

A Maya legfontosabb tulajdonsga a nyitottsga a harmadik fl ltal ksztett szoftverek (kiegsztk, plug-in-ek) irnt, amelyek segtsgvel teljesen talakthat a Maya kinzete, s csak a Maya kernelt hasznlva egy teljesen testre szabott vltozata jhet ltre a programnak. Eltekintve a hatkonysgtl s rugalmassgtl, ez teszi a Mayt vonzv a nagy filmstdik szmra, amelyek ltalban nagy mennyisg sajt fejleszts kiegsztt ksztenek s hasznlnak a munkjuk sorn (az elrhet SDK segtsgvel).

A Maya ezenkvl tartalmaz egy hatkony, futsidben fordtd platform-fggetlen szkriptnyelvet, amelyet Maya Embedded Language-nek (Maya Begyazott Nyelv, rviden MEL) hvnak, s amely hasonl a Tcl-hez. A MEL nem csak egy egyszer szkriptnyelv, hanem a Maya beptett funkciit, megjelenst is mdosthatjuk vele (a Maya kezelfelletnek s eszkzeinek nagy rsze is ezen a nyelven rdott). Ezenfell a felhasznli mveletek megvalsthatak s rgzthetek MEL szkriptknt, ami megtekinthet vagy rdobhat az eszkztrra makrknt. Ez lehetv teszi az animtoroknak hogy C vagy C++ ismeret nlkl is vltoztassanak a Maya mkdsn, adjanak hozz funkcikat, de ez a lehetsg termszetesen adott az SDK hasznlatval is.

A projektfjlok, belertve az sszes geometrit s animcis adatot MEL mveletek sorozataknt troldnak, amelyek opcionlisan elmenthetek „ember ltal is rtelmezhet” fjlknt (.ma, Maya ASCII). Ezek a fjlok brmely szvegszerkesztvel mdosthatak a Maytl fggetlenl, ami nagy rugalmassgot jelent kls programok hasznlata esetn. A fjlokat gy is mdostani lehet, hogy a Maya korbbi verzii is kpesek legyenek megnyitni

Fbb tulajdonsgok

  • hasznos eszkzk objektumok ltrehozshoz polygon, nurbs, vagy subdivision modellezsi technikt alkalmazva, s a jelenlegi verziban a klnbz geometriai formtumban lv objektumokat konvertlni lehet egyms kztt
  • rszecske effektek szimulcija (hatkony eszkz vzcseppek, fst, stb. ksztshez)
  • valsgh folyadk szimulci (fst, tz, felhk s robbansok ksztshez, a Maya 4.5-s verzijtl elrhet)
  • inverz kinematika (pldul az emberi vgtagok valsgh mozgatshoz)
  • ruha szimulci (ruhzat s textilek mozgsnak szimulcija egy animlt karakteren)
  • PaintEffects, segtsgvel 2D festeszkzk segtsgvel gyorsan kszthetek szp 3D krnyezetek, a beptett knyvtrak sokfle ft, fflt s egyb nvnyzetet tartalmaznak, amelyek festhetek, s sz szerint „kinnek” egy objektum felletbl (alkalmas mg volumetrikus effektusokhoz, pldul kdhz, fsthz)
  • Maya szr (rvid haj s szrzet, llati prm ltrehozshoz)
  • Maya haj, realisztikus haj szimullshoz grbk s PaintEffects hasznlatval
  • fizikai effektek (pldul objektumok tkzsnek, deformldsnak szimulcija)
  • a szmtgpes grafika (CG) hozzigaztsa vals film egy jelenethez a Maya Live segtsgvel
  • beptett mental ray renderel
  • teljesen tszabhat kezelfellet
  • Maya Hotbox, ami rengeteg funkci gyors elrst teszi lehetv (egy nagy men, amely az egrkurzort veszi krbe, brhol megjelenthet a szkz billenty lenyomsval)

 

Az eddigi verzik

7.0: 2005. augusztus
6.5: 2005. janur
6.0: 2004. mjus
5.0: 2003. mjus
4.5: 2002. jlius
4.0: 2001. jnius
3.0: 2000. februr
2.5: 1999. november
2.0: 1999. jnius
1.5: 1998. oktber
1.0: 1998. februr

Kiads eltti trtnet

A Maya hrom szoftver termkvonal sszegyrsbl jtt ltre, ezek a kaliforniai Wavefront „The Advanced Visualizer”, a francia Thomson Digital Image (TDI) „Explore” s a kanadai Alias „Power Animator” programjai. 1993-ban a Wavefront felvsrolta a TDI-t, 1995-ben pedig a Silicon Graphics Incorporated (SGI) megvsrolta az Alias-t s a Wavefront-ot (a Microsoft nyomsra, mivel az a Softimage-et szerezte meg a megelz vben). Az SGI egyetlen vllalatt olvasztotta ssze ket, amely egy komplett csomagot knlt a kt cg termkt egyestve. Az felvsrlsa eltt a TDI „Explore” volt a legnpszerbb 3D animcis program Eurpban (olyan filmekben hasznltk, mint az Elveszett gyerekek vrosa «City of Lost Children»). A Wavefront TAV programja tudsok s kutatk kreiben volt npszer, tudomnyos vizualizcira hasznltk (de pldul az Arnold Schwarzenegger fszereplsvel kzlt „Vgkpp eltrlni” «Eraser» cm film „X-Ray Vision” jelenetben is alkalmaztk). A Power Animator pedig fknt a filmiparban volt hasznlatos, pldul a Mlysg titka (The Abyss) s a Termintor 2: Az tlet napja (Terminator 2: Judgment Day) filmekben. Mikor az SGI bejelentette a fzit, a „figyeljk a repked szikrkat” szavakat hasznltk, rzkeltetve a hzassg jelentsgt s a benne rejl humort, tekintetbe vve az Alias s a Wavefront nacionalizmust, s az addigi vetlkedsket. A ltrejtt vllalat neve Alias|Wavefront lett, amely nagy vrakozs utn, a fzit kveten kt vvel jelentette meg a Maya-t.

Az Alias s a Wavefront egyarnt a kvetkez genercis szoftverkn dolgoztak a fzi idejn. Az Alias a Macintosh-ra kszl „Alias Sketch!”-et ksztette, amelyet tportolt SGI platformra s jelentsen fejlesztette a kpessgeit. A projekt kdneve „Maya” volt. Az els jelenet, amelyet a Maya hasznlatval animltak, a Disney Aladdinjban szerepl barlangbejrat volt. Hossz trgyalsok utn gy dntttek, hogy a kzs program tveszi a Maya architektrjt, amelyet sszeolvasztanak a Wavefront kdjval.

A fejleszts kezdeti napjaiban a Maya Tcl-t hasznlt szkriptnyelvknt. A Maya fejlesztse sorn vita volt, hogy Tcl-t, Perl-t vagy Sophia-t hasznljanak, de a gyorsasga miatt vgl a Sophia-t vlasztottk. De miutn a hibakezelst is beptettk, az is ugyanolyan lass lett.

A Maya 1998-as megjelensekor az Alias|Wavefront megszntette az sszes elz animcis termkvonalt, belertve az Alias Power Animator-t, arra buzdtva a vsrlkat, hogy vltsanak a Maya hasznlatra

 

Knyvek

  • Jim Lammers & Lee Gooding: Maya – a 3D vilga (magyar vltozat). 2005, Perfact-Pro Kft, ISBN 9632108108

 

A Maya a 3D vilga ngy rszbl ll. Az I. rsz, a Gyors bevezets a Mayba a Maya hasznlatnak s a 3D-s animcik ltrehozsnak alapjait mutatja be. A Maya eltt: bevezets cm 1. fejezet azoknak nyjt segtsget, akiknek hinyossgaik vannak ezen terleteken. A fejezet azon emberek szmra szl, akik tartanak a szmtgptl, vagy akik az iskolban nem tanultak kpzmvszetet, vagy azta sem tallkoztak vele. Az Ismerkeds a Mayval cm 2. s A Maya kezelse cm 3. fejezetek a Maya naviglsnak s kezelsnek alapjaival ismertetnek meg, hogy elkezdhessnk 3D-s jelenetet ltrehozni. A Belevgunk: az els animcink cm 4. fejezet egy gyakorlatba srti a modellezs, textrzs, animls s renderels lpseit, gy nyjtva ttekintst a teljes folyamatrl.

A knyv projektjeihez szksges fjlokon tl a msik CD 14 rnyi mozgkpet tartalmaz, amelyben profi felhasznl mutatja be az egyes gyakorlatokat. Lpsenknti utastsokat tallsz mind a knyvben, mind a CD-n.

 Az Autodesk Maya csaldnak hrom tagja van:

Autodesk Maya Unlimited
Hozzon ltre lenygz digitlis kpeket, filmeket, vizulis effektusokat. Az Autodesk Maya szoftver legutbbi verzija tartalmazza az Autodesk Maya Complete sszes funkcijt, s mindemellett olyan tovbbi, piacvezet jtsokat is nyjt – pldul Autodesk Maya Fluid Effects, Autodesk Maya Cloth, Autodesk Maya Hair, Autodesk Maya Fur s Autodesk Maya Live – melyek segtsgvel a mvszek s animciksztk lenygz digitlis anyagokat hozhatnak ltre.

Autodesk Maya Complete
Tegye 3D projektjei minsgt kimagaslv. Az Autodesk Maya Complete egyetlen munkafolyamatt integrlja a vilg legkivlbb modellez, animcis, vizulis effektus kszt s legfejlettebb kpgenerl technolgiit. Ez a vilg legtfogbb 3D szoftvere, amellyel nagy mret adathalmazok kezelhetk, s professzionlis minsg grafikk hozhatk ltre PC- s grafikai munkallomsokhoz.

Autodesk Maya Personal Learning Edition
Fedezze fel az Autodesk Maya Complete szoftver legutbbi verzijt. Ez a specilisan egyni tanulshoz kifejlesztett verzi ingyenes elrhetsget biztost az Autodesk Maya szoftverhez, nem kereskedelmi cl hasznlat esetn. 3D grafikt s animcit tanul dikok, ipari szakemberek, valamint a szmtgpes grafika vilgt megismerni kvnk lehetsget kapnak arra, hogy megismerjk s hasznljk az Autodesk Maya Complete szoftvert, s gyakorlatot szerezzenek.

ttekints
A Maya egy akadmiai djnyertes, 3D modellez, animcis s renderel megolds. A Maya alkalmazst a felhasznlk szles sklja hasznlja, llegzetelllt trbeli brzolsra egsz ests mozifilmekben, interaktv jtkokban, msorokban s reklmokban (tbbek kztt a BMW, a CNN, a Disney, az Epic Games, az Industrial Light & Magic, a Midway Games s a Weta Digital). Az Autodesk Maya 8 kifejezetten az jgenercis termelsi ignyekre lett kialaktva.

A programmal a terjedelmes adatkszletek letltse s a velk val munka minden eddiginl hatkonyabb. jtsok sokasgt ajnlja, klnsen modellezshez s textrzshoz.
 
A Maya 8 lehetv teszi a mvszeknek a jobb adatkezelst s az sszetett sk- s trbeli csomagok hasznlatt a produkcis munkafolyamat sorn. Ezt az alkalmazsi program csatlakozsi felletnek (API) kiterjesztsvel, az Autodesk FBX fjlcserl technolgijnak fejlesztsvel, valamint a Maya s az Autodesk 3ds Max animcis szoftver kztti knnyed tvlts lehetsgvel, s az Autodesk Toxik sszelltprogrammal val egyttmkds ltal rtk el.
 
Marc Petit, az Autodesk mdia s szrakoztatipari alelnke arrl tjkoztatta a hallgatsgot, hogy: „a 3D-ben dolgoz alkotk mr most is igen megterhel feladatokkal kszkdnek, gy mint a rengeteg, folyamatosan bvl, sszetett adatkszlet kezelse, tvlts jgenercis jtkfejleszt platformokra, s a valsgh brzols problematikja. A munkacsoportok egyre nagyobbak, s egyre grdlkenyebb egyttmddsre s adatkezel eszkzkre van szksgk. Az Autodesk Maya 8 gy oldja meg ezeket a problmkat, hogy a rugalmas platformot tvzi egy tkletestett programmaggal.”
 
Naptr
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Id
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Ltogatotsg
Induls: 2006-08-26
 
Szavazz!!!
Az oldal
Milyen lett az oldal?

Kirly
J
Kzepes
Elmegy
Szar
Tbbet ilyet ne
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU