Morph
2006.08.26. 14:39
A morfózis lényege, hogy a forrástárgy és a céltárgy közötti idöben a program a forrástárgy alkotópontjait mozgatja el a céltárgy megfelelö alkotópontjainak helyére.
Szerző: Nagy Péter
Összetett objektumok
Compound Objects
Create > Geometry > Compound Objects
Modellezés során nagyon sokszor előfordul, hogy a létrehozandó tárgyat nem lehet egyetlen tárgyból létrehozni és nem akarunk más, bonyolultabb modellezési műveleteket használni, csak a már ismert primitíveket. Ebben az esetben lehetőségünk van arra, hogy több tárgy formájának felhasználásával egy újabb tárgyat hozzunk létre. Létrehozható például két tárgy területi összege, különbsége, a két tárgy morfózisa, de többszörözhetünk és más tárgy felületéhez simíthatunk tárgyakat.
Az elsö ilyen összetett objektum a morfózis paranccsal hozható létre.
1., Morph
Animációk készítése során sokszor van szükség olyan jelenetre, mely során egy tárgy egy másikká alakul át (ezt a folyamatot morfózisnak nevezzük). A morfózis lényege, hogy a forrástárgy és a céltárgy közötti időben a program a forrástárgy alkotópontjait mozgatja el a céltárgy megfelelő alkotópontjainak helyére. Fontos megjegyezni, hogy az alkotópontok létrehozásuk szerint számozva vannak, így a cél- és forrástárgy megfelelő számú pontjai kerülnek egyazon koordinátákra. Feltétel tehát, hogy a két tárgy alkotópontjainak száma megegyezzen. Ha ez nem teljesül, a program automatikusan nem engedélyezi a Morph használatát a céltárgyon. Fontos továbbá, hogy a morph a pontokat a tárgy saját tengelyrendszeréhez viszonyítva mozgatja el, így a művelet független a két tárgy helyzetétől.
Pick Targets - itt jelölhetjük ki a morfózis céltárgyait. Lehet ugyanis egyszerre több céltárgy is, ezek használatáról késöbb. A tárgy kijelölése során választhatunk, hogy a tárgy milyen módon jelenjen meg céltárgyként: Kezdjük a legegyszerűbbel: Copy - egyszerű másolás a létrejövő tárgy pontos másolata lesz a kijelölt tárgy pillanatnyi kinézetének. Ennek összetettebb változata az Instance - amely során a kijelölt tárgyról egy olyan másolat készül, mely a későbbiekben követi a forrástárgy mesh alapú (a transzformációkat nem, csak a módosítók hatásait) változásait és fordítva, azaz a létrehozott tárgyat módosítva a forrástárgy is változik. Ennek másik változata a Reference, mely az Instance-hoz hasonló másolatot hoz létre a tárgyról, azzal a különbséggel, hogy a Reference másolatot módosítva a módosító hatása nem érvényesül a forrástárgyon.
Current Targets - Az előbbiekben kijelölt tárgyak ide kerülnek be, mint morfózis céltárgyak.
Ha egy tárgyon alkalmazzuk a morph műveletet, természetesen az a legfelső szinten bekerül a listába.
Morfózis létrehozása két tárgy között:
Hozzuk létre morfózis cél- és forrás tárgyát. Célszerű, amennyiben lehetséges, ugyanazt a tárgyat használni mindkét tárgy kialakításához, hiszen így teljesül, hogy azonos lesz az alkotó pontok száma. Valamint így a pontok sorszámozása is megegyezik, aminek hatására morfózis nem fog megcsavarodni.
Jelöljük ki a forrástárgyat és használjuk a Morph-ot. Ennek hatására a kijelölt tárgy bekerült a céltárgyak listájába. A Pick Target lenyomása mellett jelöljük ki a céltárgyat, mely szintén bekerül a listába. Látható, hogy most a forrástárgy felvette az utolsónak kijelölt tárgy alakját. Tehát a morfózis sikerült. De hogyan lehet ezt animációként megcsinálni?
> A céltárgyak közül válasszuk ki a legelsőt.
A morfózis is, mint a 3D Studio MAX módosítói, kulcsokat használ az animációk elkészítése során, mivel eddig nem helyeztünk el csak egy kulcsot az animációban, ezért van az, hogy a forrástárgy alakja azonnal megegyezik a céltárgy alakjával.
Menjünk az animáció kezdő pontjához, mondjuk a 0. frame-re.  Itt, miközben a céltárgyak közül a forrástárgy van kiválasztva, helyezzünk el egy morf kulcsot a Create Morph Key megnyomásával. Látható, hogy a céltárgy felvette régi alakját. Következő lépés a cél kijelölése. Válasszuk ki a céltárgyat a céltárgyak listájából, majd menjünk a morfózis végének szánt frame-re. Jelen esetben a 30.-ra. . A Create Morph Key megnyomásával hozzunk létre egy morf kulcsot. Látható, hogy a forrástárgy felvette a céltárgy alakját. Indítsuk el az animációt!
   
Ezzel a módszerrel több céltárgy használatára is van lehetőség, létrehozhatunk tehát többszörös morfózisokat is további kulcsok elhelyezésével.
| |
Szerző: Nagy Péter
|