Autodesk and Alias
Autodesk and Alias
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
3D Studio Max
 
Maya
 
Photoshop
 
Tutoriálok
Tutoriálok : Morph

Morph

  2006.08.26. 14:39

A morfózis lényege, hogy a forrástárgy és a céltárgy közötti idöben a program a forrástárgy alkotópontjait mozgatja el a céltárgy megfelelö alkotópontjainak helyére.

Szerző: Nagy Péter

Összetett objektumok

Compound Objects

Create > Geometry > Compound Objects

Modellezés során nagyon sokszor előfordul, hogy a létrehozandó tárgyat nem lehet egyetlen tárgyból létrehozni és nem akarunk más, bonyolultabb modellezési műveleteket használni, csak a már ismert primitíveket.
Ebben az esetben lehetőségünk van arra, hogy több tárgy formájának felhasználásával egy újabb tárgyat hozzunk létre. Létrehozható például két tárgy területi összege, különbsége, a két tárgy morfózisa, de többszörözhetünk és más tárgy felületéhez simíthatunk tárgyakat.

Az elsö ilyen összetett objektum a morfózis paranccsal hozható létre.

1., Morph

Animációk készítése során sokszor van szükség olyan jelenetre, mely során egy tárgy egy másikká alakul át (ezt a folyamatot morfózisnak nevezzük).
A morfózis lényege, hogy a forrástárgy és a céltárgy közötti időben a program a forrástárgy alkotópontjait mozgatja el a céltárgy megfelelő alkotópontjainak helyére.
Fontos megjegyezni, hogy az alkotópontok létrehozásuk szerint számozva vannak, így a cél- és forrástárgy megfelelő számú pontjai kerülnek egyazon koordinátákra. Feltétel tehát, hogy a két tárgy alkotópontjainak száma megegyezzen. Ha ez nem teljesül, a program automatikusan nem engedélyezi a Morph használatát a céltárgyon.
Fontos továbbá, hogy a morph a pontokat a tárgy saját tengelyrendszeréhez viszonyítva mozgatja el, így a művelet független a két tárgy helyzetétől.
Pick Targets - itt jelölhetjük ki a morfózis céltárgyait. Lehet ugyanis egyszerre több céltárgy is, ezek használatáról késöbb.
A tárgy kijelölése során választhatunk, hogy a tárgy milyen módon jelenjen meg céltárgyként:
Kezdjük a legegyszerűbbel: Copy - egyszerű másolás a létrejövő tárgy pontos másolata lesz a kijelölt tárgy pillanatnyi kinézetének. Ennek összetettebb változata az Instance - amely során a kijelölt tárgyról egy olyan másolat készül, mely a későbbiekben követi a forrástárgy mesh alapú (a transzformációkat nem, csak a módosítók hatásait) változásait és fordítva, azaz a létrehozott tárgyat módosítva a forrástárgy is változik. Ennek másik változata a Reference, mely az Instance-hoz hasonló másolatot hoz létre a tárgyról, azzal a különbséggel, hogy a Reference másolatot módosítva a módosító hatása nem érvényesül a forrástárgyon.

Current Targets - Az előbbiekben kijelölt tárgyak ide kerülnek be, mint morfózis céltárgyak.
Ha egy tárgyon alkalmazzuk a morph műveletet, természetesen az a legfelső szinten bekerül a listába.
Morfózis létrehozása két tárgy között:

Hozzuk létre morfózis cél- és forrás tárgyát. Célszerű, amennyiben lehetséges, ugyanazt a tárgyat használni mindkét tárgy kialakításához, hiszen így teljesül, hogy azonos lesz az alkotó pontok száma. Valamint így a pontok sorszámozása is megegyezik, aminek hatására morfózis nem fog megcsavarodni.

Jelöljük ki a forrástárgyat és használjuk a Morph-ot. Ennek hatására a kijelölt tárgy bekerült a céltárgyak listájába. A Pick Target lenyomása mellett jelöljük ki a céltárgyat, mely szintén bekerül a listába. Látható, hogy most a forrástárgy felvette az utolsónak kijelölt tárgy alakját. Tehát a morfózis sikerült. De hogyan lehet ezt animációként megcsinálni?
>A céltárgyak közül válasszuk ki a legelsőt.
A morfózis is, mint a 3D Studio MAX módosítói, kulcsokat használ az animációk elkészítése során, mivel eddig nem helyeztünk el csak egy kulcsot az animációban, ezért van az, hogy a forrástárgy alakja azonnal megegyezik a céltárgy alakjával.
Menjünk az animáció kezdő pontjához, mondjuk a 0. frame-re.
Itt, miközben a céltárgyak közül a forrástárgy van kiválasztva, helyezzünk el egy morf kulcsot a Create Morph Key megnyomásával. Látható, hogy a céltárgy felvette régi alakját.
Következő lépés a cél kijelölése. Válasszuk ki a céltárgyat a céltárgyak listájából, majd menjünk a morfózis végének szánt frame-re. Jelen esetben a 30.-ra. . A Create Morph Key megnyomásával hozzunk létre egy morf kulcsot. Látható, hogy a forrástárgy felvette a céltárgy alakját. Indítsuk el az animációt!



Ezzel a módszerrel több céltárgy használatára is van lehetőség, létrehozhatunk tehát többszörös morfózisokat is további kulcsok elhelyezésével.

Szerző: Nagy Péter

 
Naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Látogatotság
Indulás: 2006-08-26
 
Szavazz!!!
Az oldal
Milyen lett az oldal?

Király
Közepes
Elmegy
Szar
Többet ilyet ne
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!