Tutorilok : Forgstest ltrehozsa metszetbl (a Lathe parancs) |
Forgstest ltrehozsa metszetbl (a Lathe parancs)
2006.08.26. 14:40
A kt dimenzis trgyakbl legtbbszr forgstesteket szoktak kszteni. Ilyen forgstest ksztõ parancs a LATHE parancs. Kt dimenzis trgyak elksztshez a trgy rendeltetstõl fggõen hasznlnak primitveket vagy NURBS obje...
Szerz: Nagy Pter
Kiegszts: 2003.09.23 Forgstest ltrehozsa metszetbl
A kt dimenzis trgyakbl legtbbszr forgstesteket szoktak kszteni. Ilyen forgstest kszt parancs a LATHE parancs. Kt dimenzis trgyak elksztshez a trgy rendeltetstl fggen hasznlnak primitveket vagy NURBS objektumokat.
LATHE PARANCS  Mindkt esetben a trgyalkots egyik lehetsge a Lathe mdost hasznlata, mely a kijellt vonalat, felletet, vagy trgyat krbeforgatja egy tengely krl. Ezzel a paranccsal knnyen hozhatunk ltre forgstesteket.
A forgstest ilyen tpus ksztsnek elve egyszeren annyi, hogy a megrajzolt grbe kontrol pontjait - vagy vezrl pontjait - a Lathe egy ltrehozott forgs tengely krl megadott szggel elforgatja, s forgs kzben bizonyos szm elforgatott "msolatot" hoz ltre. A msolatot azrt hasznltam idzjelesen, mivel ez nem vals msolata a pontnak. Azt, hogy hny fokkal forgassa el a pontot a tengely krl egy fok-szmmal adjuk meg, mg azt hogy forgats kzben hny msolatot ksztsen, a szegmensszmmal. Az elforgatott pontokat az eredeti pontokkal megegyez mdon kti ssze a max, mg a ltrehozott vonalak kztt felleteket hoz ltre. Belthat, hogy minl tbb msolatot hoz ltre egy pontrl, azaz minl nagyobb a szegmensszm, ezek a felletek annl kisebbek lesznek, vagyis a forgstest annl lekerektettebb.
 Els lps teht ilyenkor a metszet ltrehozsa. Ne felejtsk el, hogy amennyiben a forgs test zr, nem szksges a "bels" vonal megrajzolsa, elgsges csak a kls krvonalat elkszteni. A krvonalat valamely oldals nzetben rdemes elkszteni, gy megsproljuk az elkszlt test elforgatst.
Az egyszer spline-okbl ltrehozott - akr sszetett - metszetbl a Lathe mdostval hozhatjuk ltre a forgs testet. Alaprtelmezsben ilyenkor a forgs tengely a spline pivot pontjn halad t s prhuzamos az Y tengellyel (azaz Y irny forgatst valst meg.)
Ez problmt jelent mivel igen kicsi a valsznsge, hogy a forgstestnket pont gy akarjuk elkszteni, hogy a pivot pont Y tengelyre nzve legyen forgatva. (a kpen lthat, hogy a test forgstengely az eredeti grbe "besejben" tallhat. A forgstengely elmozdtsval ltrehozhat a kvnt hats.
   A tengely mozgatsa kzben kt dologra kell figyelnnk: elszr is, ha zrt test akarunk ltrehozni akkor a tengelyt gy kell mozgatnunk, hogy a tengelyhez legkzelebb es pontok pontosan ssze rjenek. Amennyiben kztk ki tvolsg van, a test azon a rszen lyukas marad. Ennek ellenkez esete, mikor a tengelyhez kzel lv pontokon tl visszk a forgstengelyt s bizonyos terletek a forgstest belsejbe kerlnek. Ezen illesztsi hibk kikerlsre a 3ds max-ben mostmr ltezik egy specilis gombsor, mely a forgstengelyt a grbe maximumra, minimumra illetve kzepre kpes helyezni. (Align: Min / Center / Max)
 Elfordul a forgats miatt, hogy a nzetablakban nhny fellet nem lesz lthat, ennek az az oka, hogy forgats kzben a felletek norml vektora megfordul, gy a fellet "befel" fog megjelenni. (kzps kp) Erre megolds ha olyan anyagot rendelnk a trgyhoz, mely a felletek mindkt oldaln szmtsra kerl. (2-sided)
Ksztsnk pldul egy lllmpt e parancs felhasznlsval!
1., Rajzoljuk meg a lmpa egyik flkeresztmetszett!
Create > Shapes > Splines > Line
A Line hasznlata: Bal gomb megnyomsval trspontokat tehetnk le a skban. Ha a Line belltsainl a Creation Method > Imitial Type ban a Corner rdigomb van kivlasztva, akkor a letett trspontok a vonalat egyenesben trik meg, ha a Smooth rdigomb van kivlasztva, akkor a NURBS objektumokhoz hasonlan a trspontok meghajltjk az egyenest. Az egyenes rajzolst a jobb gomb megnyomsval fejezhetjk be.
Vagy NURBS Objektum esetn Create > Shapes > NURBS Curves > Point Curve
NURBS objektumok esetn szintn a bal gombbal tehetnk le VertexPointokat s a jobb gomb megnyomsval fejezhetjk be.
A lmpa hengeres testnek keresztmetszett oldal nzetben hozzuk ltre.
2., Hasznljuk a trgyra a Lathe mdostt!
Modify > Lathe
A Lathe belltsai:
Degrees - A krbeforgats szge
Segments - A forgstest szegmensszma (a megadott szgelforduls alatt ennyi grbe msolatot kszt)
Direction - A forgats tengelye
Az gy kapott trgy forgstest ugyan, de nem felel meg a vrtnak. Ennek az az oka, hogy a Lathe parancs a forgats tengelynek a trgy kzppontjn tmen egyeneseket hasznlja, mi pedig gy ksztettk el a trgyat, mintha a forgats tengelye a trgy szlnl lenne.
3., lltsuk be a forgats tengelyt!
Selection Level > Sub-Object > A nzetben a srga vonal jelenti a forgats tengelyt. Mozgassuk el

3ds max 5-ben elg ha rknyklnk az Align Min gomba s a forgtengely mris a tengelyhez legkzelebb lv vertex Y koordintjra mozdul.
| |
Szerz: Nagy Pter
|